شرایط و ضوابط خرید اینترنتی بلیط قطار

بلیط

  • تمامی اطلاعات مسافران شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و کد ملی بایستی به صورت کامل و صحیح وارد شوند. همچنین نباید اطلاعات تکراری یا مخفف وارد شوند. مسافرانی که اطلاعات بلیط آنان با کارت شناسایی مطابقت نداشته باشد، بدون بلیط تلقی خواهند شد و مسئولیت آن به عهده مسافر خواهد بود.

 

  • در صورتی که اطلاعات بلیط با اطلاعات کارت شناسایی مسافر تطابق ندارد و مسافر بخواهد آن را اصلاح نماید، بایستی بلیط را استرداد نموده و بلیط جدید خریداری نماید.

 

  • برای خرید بلیط اتباع خارجی بایستی نام ، نام خانوادگي، تاریخ تولد و شماره‌ی گذرنامه وارد شود. اتباع خارجي بايستی گذرنامه‌ی معتبر داشته باشند. همچنین آن دسته از اتباع افغانستان كه گذرنامه ندارند، بايد برگه‌ی تردد (مرخصي) با 10 الی 15 روز اعتبار به همراه داشته باشند. فرزندان اتباع افغانستان در صورتي كه سن كمتر از 10سال داشته باشند، مي‌توانند به همراه والدين و با برگه‌ی تردد آنها سفركنند اما براي سنين بالاي 10سال بايد برگه‌ی تردد جداگانه داشته باشند.

 

  • در صورتی که مسافر بخواهد بلیط دو قطار متوالی را تهیه کند، باید حداقل ۳ ساعت بین زمان رسیدن قطار اول به مقصد و حرکت قطار دوم فاصله در نظر بگیرد. در غیر این صورت مسئولیت کنسل شدن بلیط دوم با مسافر است.و شامل قوانین پرداخت خسارت نخواهد شد. همچنین در صورتی که مسافر بخواهد از وسیله نقلیه دیگری برای ادامه مسیر بعد از قطار استفاده نماید بایستی فاصله زمانی 4 ساعت از زمان رسیدن به مقصد و حرکت وسیله نقلیه دوم رعایت نماید.

 

  • پذيرايي در برخي قطارهاي ويژه، اختياري و با درخواست مسافر هنگام تهيه‌ی بلیط انجام می شود و هزینه‌ی آن به بهای بلیط اضافه می‌گردد. مسافر می‌تواند تنها تا 24 ساعت قبل از حركت، ‌رزرو بلیط با امكان خريد غذا را انجام دهد.

 

  • تمام مسافران قطار از لحظه‌ی ورود به ايستگاه مبداء تا خروج از ايستگاه مقصد در برابر حوادث بیمه هستند. بيمه‌ی حوادث مسافري شامل جبران هزينه‌هاي پزشكي و همچنين جبران نقص عضو يا فوت ناشي از حوادثی مانندآتش سوزي، تصادف، انفجار، خارج شدن قطار از ريل، مانور، سنگ‌پراني و ساير حوادث احتمالي می‌شود.

 

  • حضور در ایستگاه یک ساعت قبل از حرکت قطار الزامی است. همچنین ده دقیقه مانده به حركت، تمام درهای قطار بسته خواهد شد و بعد از بسته‌شدن درها برای جلوگیری از خطرات احتمالی، سوارشدن به قطار امكان‌پذیر نیست.

 

چاپ بلیط

  • طبق قوانین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مسافر ملزم است برای سوار شدن به قطار بلیط چاپ‌شده را ارائه کند. در صورت وارد شدن خسارت به قطار، پرداخت خسارت فقط به دارندگان نسخه‌ی چاپی بلیط امکان‌پذیر است.

 

  • مسافران  گروه خدماتی جوی  می توانند در قسمت «بلیط ها و استردادها» با استفاده از گزینه «چاپ بلیط»، بلیط خود را بر روی کاغذ A۴ دورو سفید چاپ کنند. مسافران بایستی از چاپ بلیط بر روی کاغذهای آرم دار و طرح دار جدا خودداری کنند. همچنین چاپ بلیط در کلیه‌ی ایستگاه‌های دارای فروش بلیط و مراکز فروش سطح شهر با پرداخت ۱۰.۰۰۰ ریال برای هر برگ امکان‌پذیر است .

 

  • در صورتی که مسافر به اینترنت دسترسی نداشته باشد، در صورت مفقودی بلیط مي تواند در زمان اداري به ايستگاه‌های راه‌آهن که سيستم آنلاين فروش بلیط دارند، مراجعه کند و دوباره بلیط را دريافت کند. همچنین به شرط حضور به‌موقع (حداكثر ۴۵ دقيقه مانده به حركت) در ايستگاه‌هاي راه آهن كه سيستم فروش بلیط آنلاين دارند و در وقت اداري، بلیط المثني طبق آيين‌نامه‌ی مربوط صادر مي‌شود. بلیط مفقودي بايد از طريق شبكه‌ي رايانه‌اي صادر شده و استرداد نشده باشد. صدور بلیط المثني با ۵ درصد قيمت كل بلیط، انجام مي‌شود و در صورت مفقود شدن آن، بلیط المثني ديگري صادر نخواهد شد. درحال حاضر بلیط المثني از طريق سيستم استرداد نمي‌شود. (استرداد بلیط المثني فقط به شرط ارائه‌ی بلیط اصلي و بلیط المثني به صورت همزمان در ايستگاه‌هاي آنلاين و كليه‌ی نمايندگي‌هاي فروش و با هماهنگي مركز يكپارچه فروش بلیط قطار انجام مي‌شود).

 

  • در حال حاضر فقط مسافران قطارهای زندگي، سبز و سيمرغ شرکت رجا در ایستگا‌ه های راه‌آهن تهران و مشهد می‌توانند بدون چاپ بلیط و با ارائه‌ی کارت شناسایی معتبر با قطار سفر کنند.

سهمیه‌های قطار

برای مسافران قطار سهمیه‌ها و تعرفه‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است که در صورت استفاده‌ی نادرست از آنها بلیط صادرشده بایستی مسترد ‌شود و هزینه‌ی جریمه‌ی آن به عهده‌ی خود مسافر خواهد بود. سهمیه ها و تعرفه های تعریف شده به شرح زیر می باشد:

  • سهمیه عادی: قابل دسترس برای کلیه مسافرین اعم از زن ، مرد و خانواده می باشد.

 

  • سهمیه ویژه خواهران: این سهمیه ویژه‌ی خانم‌هایی است که تنها مسافرت می‌کنند. همچنین مسافران می توانند برای فرزندان پسرِ کمتر از ۶ سال از این سهمیه استفاده نمایند.

 

  • سهمیه ویژه برادران: ویژه‌ی آقایانی که تنها مسافرت می‌کنند.

 

  • سهمیه خودرو: این سهمیه برای مسافرانی تعریف شده که می‌خواهند خودروی خود را با قطار حمل کنند.

 

  • سهمیه گروهی: برای مسافران با تعداد بالاتر از ۱۸ نفر تعریف شده است و تمام قوانین بلیط های انفرادی برای آنها صدق می کنند. این سهمیه در زمان های اوج مسافرت قابل استفاده نخواهد بود.

 

تعرفه‌های بهای بلیط قطار

  • تعرفه بزرگسال: سن مسافر برای تنها سفر کردن حداقل باید ۱۲ سال تمام باشد. همچنین بلیط شخصی که در تاریخ شروع سفر بیش از ۱۲ سال سن داشته باشد، تمام بها حساب می‌شود.

 

  • تعرفه کودک: بلیط کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال نیم‌بهاست.

 

  • تعرفه نوزاد: قیمت بلیط نوزادان تا ۲ سالگی، معادل ۱۰ درصد از بهای کل بلیط (معادل بهای بیمه‌ی مسافر) است. همچنین در این شرایط صندلی به نوزاد تعلق نمی‌گیرد. در صورتی که مسافر بخواهد برای نوزاد خود صندلی بگیرد، بلیط نوزاد نیم‌بها محاسبه می‌شود.

 

  • تعرفه جانبازان و خانواده‌های شهدا: بهای بلیط جانبازان و خانواده‌هاي شاهد نیم‌بهاست و در حال حاضر تنها از طریق مراکز فروش حضوری با ارائه‌ي اصل كارت شناسايي معتبر بنياد شهید صادر می شود. همچنین به آزادگانی که جانباز نیز باشند و درصد جانبازی قید شده در کارتشان بالاتر از ۲۵ درصد باشد نیز بلیط نیم بها تعلق می‌گیرد. در صورت استفاده از سهمیه های شاهد و یا جانباز همراه داشتن کارت ایشان ( معتبر ) در هنگام صدور بلیط به صورت حضوری و نیزسوار شدن به قطار الزامی است .در صورتي كه جانباز نتواند به تنهايي سفركند و طبق تشخيص بنياد جانبازان، حضور يك نفر همراه با مسافر جانباز الزامي باشد، با ارائه معرفي‌نامه از بنياد، بلیط فرد همراه نيز نيم‌بها صادر مي‌شود.

 

  • تعرفه کسر کوپه: هنگام خرید کوپه دربست، بهای تمام‌شده‌ی صندلی‌های خالی با کسر هزینه‌ی خدمات ایستگاهی و پذیرایی از بهای تعرفه بزرگسال محاسبه می شود و با عنوان تعرفه کسر کوپه صادر می شود.

 

حمل خودرو

  • مسافران می‌توانند بلیط این واگن‌ها را با روشی مشابه بلیط قطارهای مسافری از طریق شبكه‌ی رایانه‌ای فروش بلیط تهیه کنند.

 

  • اطلاعات مورد نياز حمل خودرو با قطار شامل تاريخ و ساعت حركت، شرايط تحويل خودرو و... برروي برگه بلیط درج می‌شود.

 

  • درصورت مفقودشدن بلیط حمل خودرو طبق مقررات، بلیط‌المثني صادر مي‌شود.

 

  • براي دريافت خسارت تاخیر، متقاضيان بایستی به همراه اصل لاشه‌ی بلیط و كارت شناسايي معتبر با مراجعه به يكي از مراکز فروش بلیط قطار نسبت به دريافت خسارت اقدام كنند.

 

  • هنگام تهیه‌ی بلیط برای مسیرهای بلند (مانند مشهد ـ اهواز) برای تاخیرهای احتمالی، تخلیه‌ی واگن و بارگیری مجدد آن در ایستگاه واسط (تهران) بایستی زمان اضافه را پیش‌بینی شود.

 

  • اقداماتی که باید در مقصد انجام شود به شرح زیر است:

 خودرو برای اعزام از مبداء حركت از ۸ صبح تا حداكثر ۳ ساعت مانده به حركت قطار پذیرش می‌شود.ارائه‌ی اوراق شناسايي مالك، سند و كارت مالكيت خودرو، هنگام تحويل دادن و تحويل گرفتن آن الزامي است.حق بيمه‌ی خودرو برمبناي درصدي از ارزش خودرو به صورت جداگانه محاسبه و در زمان پذيرش خودرو دريافت خواهد شد.

پذيرش خودروهاي خاموش ، معيوب و تصادفي امكان‌پذير نیست و فقط خودروهاي روشن پذيرفته مي‌شوند.براي ارسال خودروهاي سازمان‌ها داشتن معرفي از سازمان الزامي است. براي خودروهاي «صفركيلومتر» كه هنوز شماره نشده‌اند، شش رقم آخر شماره شاسي به جاي شماره پلاك درج مي‌شود. همچنين ارائه‌ی برگه‌ی فروش، هنگام تحويل خودرو الزامي است.

براي خودروهاي گذر موقت و عبوري، صدور بلیط (با شماره پلاك گذر موقت)، فقط تا قبل از به اتمام رسيدن زمان مجوز عبور، مجاز است.

 

خودرو هنگام تحویل به انبار باید دارای موجودی بنزین مطابق با حداكثر یك‌چهارم ظرفیت باك خودرو باشد.

 

برای رعایت ایمنی خودروها، سر باتری در مبداء جدا و در مقصد مجدداً نصب می‌شود.

 

امكان حمل خودرو با ارتفاع بيش از ۱۵۸ سانتي متر و همچنين عرض بيش از ۱۸۰سانتي متر (اكسل پهن) با واگن حمل خودرو وجود ندارد و رعايت اين بند در هنگام خريد بلیط حمل خودرو كاملاً ضروري است.

از پذيرش هرگونه وسایل و لوازم اضافي (غير از جك و زاپاس) در داخل خودرو خودداري مي‌شود و هيچگونه ادعايي در اين خصوص در هنگام تحويل خودرو به مالك پذيرفته نمي‌شود.

  • اقداماتی که باید در مقصد انجام شود نیز به شرح زیر است:

 

مسافر بایستی به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد، نسبت به ترخيص و تحويل خودرو با در دست داشتن مدارك مثبته (كارت ماشين، كارت شناسايي معتبر) اقدام کند، در غير اين صورت بعد از۲۴ ساعت اوليه تا ۶ روز، روزانه ۱۵۰۰ ريال و از روز هفتم به بعد روزانه ۳۰۰۰۰  ريال بابت حق توقف و هزينه‌ی انبارداري محاسبه و دريافت خواهد شد.

براي تحويل خودرو ارائه‌ی كارت شناسايي معتبر شخص معرفي‌شده در بارنامه‌ی حمل خودرو كه در مبداء تكميل شده، الزامي است و از تحويل خودرو به افراد غير و بدون مدارك مثبته خودداري خواهد شد. در صورت تاخیر در تحويل خودرو در مقصد پس از ۲۴ ساعت تاخیر در تحويل خودرو، ۵۰ درصد كرايه برگشت داده مي‌شود و در صورت عدم تحويل خودرو در مقصد ۱۰۰ درصد كرايه برگشت داده مي‌شود.

کوپه‌ی دربست

  • برای دربست کردن کوپه بایستی هنگام انتخاب مسیر و جستجو تیک کوپه دربست را انتخاب شود و فرآیند خرید تکمیل گردد.

 

  • هنگام دربست کردن کوپه درصورتي‌كه تعداد مسافران كمتر از تعداد صندلي‌هاي كوپه باشد، بایستی پس از انتخاب گزینه‌ی دربست‌کردن کوپه تعداد واقعي مسافران بزرگسال و کودک را در قسمت مربوطه وارد کنید. بهای تمام‌شده‌ی صندلی‌های خالی با کسر هزینه‌ی خدمات ایستگاهی و پذیرایی به صورت خودکار محاسبه می شود.

 

  • در قطارهای سالنی امکان انتخاب گزینه کوپه‌‌ی دربست وجود ندارد.

 

  • در کوپه‌ی دربست بلیط نوزادان زیر ۲ سال به دلیل رزرو صندلی، نیم‌بها محاسبه می‌شود.

 

  • مسافر می‌تواند بعد از دربست‌کردن کوپه فقط یک نفر مسافر اضافی را بدون بلیط با این شرایط به همراه خود به قطار ببرد:

۱. حق درخواست جا خارج از همان کوپه وجود ندارد.

۲. قبض این مسافر مطابق استحقاق او توسط رئیس قطار صادر می‌شود.

 

استرداد بلیط قطار

 

۱. طبق قوانین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بلیط قطارهای مسافری دركلیه‌ی مراكز فروش بلیط (در ساعات كاری نمایندگی‌های فروش) با ارائه‌ی كارت شناسایی معتبر از جمله: (كارت ملی ـ شناسنامه ـ پاسپورت ـ گواهینامه) قابل استرداد می باشد.

 

۲. همچنین بلیط‌هایی که به‌صورت حضوری از دفتر  گروه خدماتی جوی  و یا مراکز فروش تهیه شده‌اند، حداكثر تا يك‌ساعت پس از صدور بلیط، به شرط عدم حركت قطار و باز بودن مركز فروش، در همان مركز صادر كننده با پرداخت وجه كامل بهای آن قابل استرداد هستند. این شرایط براي بلیط‌هاي اينترنتي وجود ندارد و اين دسته از بلیط‌ها فقط طبق قوانين قابل استرداد هستند.

 

 

۳. بازپرداخت خسارت به بلیط‌هایی که مشمول دریافت خسارت شده‌اند، صرفا به صورت حضوری در محل آژانس و با ارائه‌ی کارت ملی مسافران و نسخه‌ی چاپی بلیط امکان‌پذیر است.

 

۴. استرداد بلیط پس از حركت قطار امكان‌پذیر نیست.

 

 

۵. مسافر می‌تواند تا 60 دقیقه قبل از حرکت قطار، بلیط یا بلیط‌های خریداری شده را به صورت آنلاین استرداد کند. برای استرداد بلیط پس از زمان ذکر شده، مسافر بایستی با ارائه‌ی بلیط چاپی و کارت شناسایی به صورت حضوری به یکی از مراکز فروش قطار مراجعه کند.

 

۶. با توجه به اینکه ساعت ثبت درخواست استرداد قطار برای بلیط های خریداری شده در سایت  گروه خدماتی جوی  بر اساس ساعت ثبت استرداد در شرکت ریلی مربوطه محاسبه می‌شود، برای اطمینان از ثبت به موقع درخواست مسافر بایستی 10 دقیقه زودتر از زمان اعلام‌شده در قوانین را در نظر بگیرید. در غیر این صورت، مسئولیت تاخیر در ثبت درخواست و افزایش جریمه‌ی کنسلی بر عهده‌ی مسافر است.

 

 

۷. پس از ثبت درخواست استرداد و دریافت پیامک استرداد بلیط، وجه بلیط با کسر جریمه طبق جدول قوانین کنسلی، با توجه به درخواست مسافر به اعتبار حساب یا حساب بانکی که هنگام خرید استفاده شده است برگشت داده می شود. پس از نهایی شدن فرآیند استرداد، امکان خرید مجدد بلیط استرداد شده وجود ندارد.

 

۸. میزان جریمه تعلق گرفته به مسافر بر اساس قوانین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و جدول قوانین کنسلی بلیط قطار انجام می شود.

جدول قوانین کنسلی بلیط قطار

زمان کنسل کردن

 بلیط

از زمان صدور تا ساعت ۱۲ ظهر

روز قبل از حرکت

از ۱۲ ظهر روز قبل از حرکت تا ۳ ساعت قبل از حرکت قطار

از ۳ ساعت قبل از حرکت

قطار

پس از حرکت قطار

میزان جریمه

٪۱۰

٪۳۰

٪۵۰

٪۱۰۰

 

 

 

 

بار همراه مسافر

  • هر مسافر مي‌تواند وسایل ضروري سفر خود را همراه ببرد به شرط آن‌كه حجم آن از ابعاد ۷۵ سانتي متر و وزن ۳۰ كيلوگرم تجاوز نكند. به عنوان مثال مسافر می تواند كيف دستي و بسته‌ و جامه‌دان‌هاي كوچك محتوی لوازم شخصی، صندلی چرخ دار بيمار، كالسكه‌ی بچه، قفس كوچك پرندگان ريزجثه حداكثر در ابعاد ۴۰ سانتي‌متر را به همراه داشته باشد. وسایل همراه مسافر نبايد موجب خطر يا مشكلي براي مسافران ديگر يا آسيب رساندن به قطار شود. همراه داشتن موادمحترقه، آتش‌زا، بيماري‌زا، بدبو، مايعات روغني و لبني، قاچاق، سمي، شكستني و... ممنوع است و مأموران ايستگاه مانع همراه بردن اين‌گونه بارها به داخل قطار توسط مسافر خواهند شد.

 

  • به هر دليلي بار شما بيش ازحد متعارف باشد، لازم است بار مازاد خود را به باجه‌ي توشه در ايستگاه تحويل دهيد. ساكنان تهران مي‌توانند براي حمل بار با شماره تلفن ۲-۵۵۶۶۳۳۵۰ تماس بگيرند.ساعت کاری انبار توشه همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۸ است. در صورت تحويل به‌موقع به باجه‌ي توشه، بار شما توسط واگن‌هاي مخصوص حمل بار در اولين زمان ممكن به مقصد ارسال مي‌شوند.

اشیاء گم‌شده

  • درطول زمان مسافرت با قطار مسئولیت حفظ ونگهداری وسایل و بار همراه به عهده‌ی خود مسافران است.

 

  • در صورت یافتن وسایل به‌جامانده از دیگران در قطار، آن را به رئیس قطار یا سرمهماندار تحویل دهید.

 

  • فهرست اشیاء پیدا شده‌ی مسافران در دفتر نمایندگی شرکت در ایستگاه مقصد وجود دارد.

پرداخت خسارت

پرداخت خسارت، تا يك ‌ماه پس از تاريخ حركت با ارائه‌ي بلیط، اصل شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر به همراه يك برگ كپي آن در كليه‌ي مراكز فروش بلیط امكان‌پذير است و شامل این موارد می‌شود:

  • تاخیر حركت قطار از مبداء: 

تاخیر در شروع حركت قطارهايي كه مسافران آن از باجه كنترل بلیط عبور و در سكو يا داخل قطار قرار گرفته‌اند جزو تاخیر نهايي آنها در مقصد محاسبه و مورد ملاك براي پرداخت خسارت قرار مي‌گيرد.

  • تاخیر بيش از حد مقرر قطار اكسپرس يا سريع‌السیر در رسيدن به مقصد: 

: اگر تاخیر ناشي از حوادث طبيعي نباشد و ناشي از قصور راه‌آهن يا شركتي كه حمل مسافر را بعهده دارد باشد در صورت تاخیر بيش از حد مجاز (طبق جدول مندرج در همين سايت) به مسافر ۵۰ درصد بهاي بلیط، بعد از كسر خدمات (خدمات ايستگاهي و پذيرايي) حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود. ضمناً در صورت گذشتن از وعده غذايي (صبحانه: ۸صبح، نهار: ۱۳ظهر، شام: ۸شب) يك وعده پذيرايي رايگان نيز انجام مي‌شود.

  • تاخیر قطار كه منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدي شود: 

در صورت تاخیر بيش از زمان معين كه منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدي شود، چنانچه فاصله‌ی بين ورود قطار قبلي و حركت قطار بعدي بيش از ۳ ساعت باشد و همچنين هر دو بلیط به نام مسافر باشد، وجه كامل بلیط قطار بعدي پرداخت يا مسافر با قطارهاي بعدي اعزام مي شود. در صورت اعزام با قطار درجه‌ی‌ پايين‌تر مابه التفاوت بلیط به مسافر پرداخت مي‌شود و در صورت اعزام با قطار درجه‌‌ی بالاتر، مابه‌التفاوت از وي دريافت نمي‌شود.

  • تاخیر قطار و جاماندن مسافر از ساير وسایل (كشتي، هواپيما و اتوبوس): 

چنانچه تاخیر بيش از ۳ ساعت بوده و ناشي از حوادث طبيعي نباشد و طبق برنامه فاصله بين رسيدن قطار و حركت وسيله‌ي بعدي، بيش از ۴ ساعت بوده و هر دو بلیط به نام مسافر باشد، با ارائه‌ي مدرك لازم به مديريت بازاريابي و فروش شركت رجا، اقدام لازم براي پرداخت خسارت استرداد بلیط و ساير وسایل مسافرتي انجام مي‌شود.

  • انصراف مسافر قبل از شروع سفر به علت تاخیر حركت قطار در مبادي حركت: 

در صورت تایید تاخیر بيش از يك‌ساعت و اطلاع‌رساني به مسافران با شرط باز بودن باجه فروش بلیط ايستگاه و عدم استفاده شدن بلیط تا قبل از حركت قطار، وجه كامل بلیط در همان‌روز و در ايستگاه مبداءء پرداخت مي‌شود.

  • لغو برنامه‌ی حركت قطار: 

وجه كامل بلیط، تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه‌ي مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود يا مي‌تواند با اولويت، بلیط براي قطارهاي بعدي تهيه كند.

  • لغو برنامه رفت قطار براي دارندگان بلیط رفت و برگشت: 

چنانچه بلیط رفت و برگشت يكسان و همنام باشد، وجه كامل بلیط رفت حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود و يا در صدور بلیط قطارهاي بعدي اولويت خواهد داشت. در صورت تمايل مسافر، وجه كامل بلیط برگشت نيز پرداخت مي‌شود. حداكثر زمان استرداد بلیط برگشت ۳ ساعت قبل از حركت قطار مي‌باشد.

  • لغو حركت قطار در حين سفر و بازگشت مسافران به ايستگاه مبداء: 

چنانچه بلیط به نام مسافر باشد، وجه كامل آن حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش پرداخت مي‌شود.

  • لغو حركت قطار در حين سفر و اعزام مسافران به مقصد با ساير وسایل نقليه: 

چنانچه توقف ناشي از حوادث طبيعي نبوده و رسيدن مسافران به مقصد با تاخیري بيش از زمان معين انجام شود، ۵۰ درصد بهاي بلیط بعد از كسر خدمات (هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي) حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.

  • از كار افتادن كامل تهويه: 

در صورتي كه بلیط به نام مسافر باشد، ۵۰ درصد بهاي بلیط بعد از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي به مسافر حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت تحت شرايطي پرداخت مي‌شود.

  • تغيير اجباري جاي مسافر به دليل انفصال واگن در ميان راه: 

در صورتي كه بلیط به نام مسافر باشد، چنانچه به كوپه‌اي با درجه مشابه مندرج در بلیط انتقال يابد ۵۰ درصد بهاي بلیط بعد از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي و در صورت انتقال به كوپه‌اي با درجه پايين‌تر يا رستوران و غيره، ۱۰۰ درصد بهاي پايه بلیط پس از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي به مسافر حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.

 

جدول میزان ساعات تاخیر مشمول پرداخت خسارت به مسافرین

ردیف

مسیر

میزان ساعت مشمول خسارت

۱

ترنست تهران - اراک و بالعکس

۱

۲

ترنست تهران - زنجان و بالعکس

۱

۳

ترنست تهران - میانه و بالعکس

۱

۴

ترنست تهران - یزد و بالعکس

۱

۵

تهران - زنجان و بالعکس

۱

۶

ریل باس تهران - زنجان و بالعکس

۱

۷

ریل باس تهران - سمنان و بالعکس

۱

۸

تهران - میانه و بالعکس

۱.۵

۹

شاهرود - مشهد و بالعکس

۱.۵

۱۰

ترنست تهران - مشهد و بالعکس

۲

۱۱

تهران - اصفهان و بالعکس

۲

۱۲

تهران - ساری و بالعکس

۲

۱۳

تهران - شاهرود و بالعکس

۲

۱۴

تهران - اصفهان و بالعکس

۲

۱۵

طبس - مشهد و بالعکس

۲

۱۶

توربوترن تهران - مشهد و بالعکس

۲.۵

۱۷

تهران - مراغه و بالعکس

۲.۵

۱۸

تهران - یزد و بالعکس

۲.۵

۱۹

سمنان - مشهد و بالعکس

۲.۵

۲۰

یزد - بندرعباس و بالعکس

۲.۵

۲۱

تهران - اندیمشک و بالعکس

۲.۵

۲۲

تهران - تبریز و بالعکس

۲.۵

۲۳

تهران - گرگان و بالعکس

۲.۵

۲۴

کرج - تبریز و بالعکس

۲.۵

۲۵

تهران - مشهد و بالعکس

۳

۲۶

تهران - مهاباد و بالعکس

۳

۲۷

تهران - خواف و بالعکس

۳

۲۸

قم - تبریز و بالعکس

۳

۲۹

کرج - مشهد و بالعکس

۳

۳۰

اصفهان - بندرعباس و بالعکس

۳

۳۱

تهران - اهواز و بالعکس

۳

۳۲

تهران - تربت حیدریه و بالعکس

۳

۳۳

تهران - جلفا/سلماس و بالعکس

۳

۳۴

تهران - شوشتر و بالعکس

۳

۳۵

تهران - شیراز و بالعکس

۳

۳۶

تهران - کرمان و بالعکس

۳

۳۷

ساری - مشهد و بالعکس

۳

۳۸

قزوین - مشهد و بالعکس

۳

۳۹

قم - مشهد و بالعکس

۳

۴۰

کاشان - مشهد و بالعکس

۳

۴۱

کرمان - مشهد و بالعکس

۳

۴۲

یزد - مشهد و بالعکس

۳

۴۳

تهران - خرمشهر و بالعکس

۳.۵

۴۴

تهران - طبس و بالعکس

۳.۵

۴۵

زنجان - مشهد و بالعکس

۳.۵

۴۶

اصفهان - مشهد و بالعکس

۴

۴۷

تهران - بندرعباس و بالعکس

۴

۴۸

اصفهان - زاهدان و بالعکس

۴

۴۹

ملایر - مشهد و بالعکس

۴

۵۰

اهواز - مشهد و بالعکس

۵

۵۱

بندرعباس - مشهد و بالعکس

۵

۵۲

تبریز - مشهد و بالعکس

۵

۵۳

بندرعباس - مشهد و بالعکس

۵

۵۴

شیراز - مشهد و بالعکس

۵

۵۵

مهاباد - مشهد و بالعکس

۵